Over Ons

Over Ons

Muhammet Uysal is meer dan 15 jaar werkzaam binnen het onderwijs. Mede door zijn achtergrond als orthopedagoog (MSc) en bovengemiddelde ICT vaardigheden gaat lesgeven hem gemakkelijk af. Lesgeven aan kinderen met ADHD, autisme, leer- en/of gedragsproblemen heeft zijn voorkeur.

Het leven met een onterechte stempel is niet gemakkelijk. Muhammet weet hoe het is om benadeeld te worden aan de hand van minder ontwikkelende eigenschappen, zoals een taalachterstand, gebrekkige sociale vaardigheden en overgewicht (105 kg). Hij had een LWOO indicatie, maar raakte deze ‘stempel’ ondanks zijn zeer goede cijfers niet kwijt. Zijn ouders werden vaak voorgelogen en niet serieus genomen. ‘Waarom gelooft niemand in mij?’, is wat geregeld door de gedachte van Muhammet ging.

Waar een wil is, is een weg. Vooral dankzij enkele docenten waar Muhammet een gunfactor had, is het hem gelukt om: naar de universiteit zou gaan, zijn overtollige gewicht (105 kg) te reduceren (75 kilo) en om drievoudig Nederlands bokskampioen te worden. Via zijn bedrijven Straat Educatie en Proximal Zone hoopt Muhammet kinderen en ouders te bereiken en te inspireren op het gebied van onderwijs en sport.

Memorabele Momenten

Bioscoop '15

Eén van mijn leuke activiteiten is om na schooltijd (in de avond) naar de bioscoop gaan met mijn Entree leerlingen. Met als doel hun sociale vaardigheden als groep te trainen.

Knuffel '16

A. (groep 6 SBO) gaf mij tijdens Schooltuinen spontaan een knuffel. In mijn vrije tijd bezocht ik hem en zijn pleegmoeder geregeld en heb nog steeds contact met ze.

Stoeien '17

Leerling S. (groep 7 SBO) wilde nadat zijn opdracht was graag een krachtmeting doen met Muhammet. Resultaat spreekt voor zich. Bepaalde jongens zijn dol op stoeien.

Cruijft '17

Oud Entree leerling A. & I. tijdens hun project i.s.m. Gemeente Amsterdam. Ze deden in 2015 de opleiding Entree. A. werkt anno 2022 als ZZP Beveiliger. Chapeau!

Gastles '17

Oud-leerling Shawn (2012) kwam langs bij mij in groep 7/8 om een gastles te geven. Hij vertelde over zijn schoolcarrière (VMBO-LWOO) en zijn huidige werk als monteur.

Reperatie '20

Ga soms ook langs mijn oud-leerling Shawn (uit 2012) voor reparaties aan mijn auto. Shawn is inmiddels vader geworden. Wat gaat de tijd toch snel. To be continued …

Prof '21

Robinho (Entree Zorg en Welzijn) kreeg in ’21 de kans om te kwalificeren voor een prof. carrière in Engeland. Met 5 maanden onderwijs op afstand heeft hij de klus geklaard.

Prof '22

Robinho (Entree ’21) voetbalde na zijn opleiding de sterren van de hemel in Engeland. Op dit moment (’22) is hij als 16 jarige de jongste debutant bij FC Tavavera (Spanje).

Curriculum Vitae

  • Schoolleider PO & VO (opgeschort)

  • Orthopedagoog, MSc

  • Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG)

  • Pedagogische Academie Basisonderwijs (PABO)

  • Fitness Trainer A & Personal Trainer

  • Beveligingsmedewerker (ABM)

Onze kwaliteiten

1) Contact leggen met ouders. Ouders een grote invloed op het gedrag van hun kind. Door een goede samenwerking met ouders is de kans groter dat een kind wenselijk gedrag gaat vertonen. Als je een docent ouders enkel belt om te klagen over het gedrag van hun kind, dan gaat er iets niet goed.

2) Vergroten intrinsieke motivatie. Is succes enkel een diploma behalen? Niet bij ons. Succes heeft te maken met persoonlijke ontwikkeling. Dit kan met of zonder diploma. Iedereen leert anders. Wij richten ons op de kwaliteiten van een leerlingen en laten hun meerdere opties zien die ze kunnen bewandelen.

3) Versterken leerling-leerkracht relatie. Soms hebben leerlingen op bepaalde momenten geen behoefte aan een docent, maar aan een (grote) broer en/of een vaderfiguur. Om die reden zijn wij tijdens en ook na schooltijd te bereiken voor leerlingen. Hetzij via de telefoon of fysiek ergens afspreken. Soms hebben leerlingen behoefte aan een luisterende oor. Vooral kinderen uit het speciaal onderwijs hebben hier baat bij.

4) Uitdagend en praktisch onderwijs. Vertaalslag maken van theorie naar praktijk en vice versa. Leren geschiedt door te kijken, horen, maar vooral door te doen! In plaats van schrijven, kunnen leerlingen ook activiteiten ondernemen. Schriftelijk toetsen is achterhaald. Wij zijn ook voorstanders van mondelinge overhoringen en praktijktoetsen.